«Ефект Нахмад». Як одна родина десятиліттями контролює артринок «блакитних фішок»

Артдилер Дейвід Нахмад біля своєї колекції Пікассо
Артдилер Дейвід Нахмад біля своєї колекції Пікассо
Артдилер Дейвід Нахмад біля робіт Пабло Пікассо / Фото: Getty Images

Ця історія про одну з найвпливовіших родин у світі мистецтва – Нахмад (Nahmad). Їхнє коріння походить із Сірії, де глава сім’ї Хілель Нахмад працював банкіром. У 1960-х, рятуючись від війни змушений був разом зі своєю сім’єю емігрувати спочатку до Лівану, а потім до Італії. Хілель мав троє синів – Джозефа, Езру та Дейвіда. Саме вони перетворили сімейну пристрасть до мистецтва на справжню бізнес-імперію.

Найстарший, Джозеф, ще у 1960-х почав скуповувати твори мистецтва в Мілані, залучаючи до цієї справи братів. Наймолодший з братів Дейвід, наприклад, згадує, як у 12 років відвідував з братом аукціони, де навчився аналізувати ринок, передбачати його рухи, розуміти потреби покупців і прогнозувати цінові тренди. Зараз Дейвід відіграє ключову роль у родинному бізнесі.

На відміну від багатьох колекціонерів, Нахмади використовували кризові моменти на артринку як можливості. У 1970-х роках, коли аукціони зазнали серйозної кризи, вони скупили значну кількість творів за низькими цінами. Наприклад, на аукціоні Sotheby’s вони придбали половину представлених робіт Кандинського, а також чимало творів Пікассо та Міро, закріпивши за собою репутацію стратегічно мислячих інвесторів. З того часу за ними закріпився вислів «ефект Нахмад (The Nahmad Effect)».

Їхній вплив виявився настільки значущим, що саме цей ефект допоміг стабілізувати артринок, а їхні інвестиції стали визначальними у створенні нової цінності для багатьох художніх робіт. Дейвід Нахмад говорить: “У моменти, коли всі бояться купувати, ми бачимо можливості“. Такий підхід не тільки зміцнив їхню репутацію, але й заклав фундамент для створення однієї з найбільших приватних колекцій у світі. «Купувати й тримати» стало їхнім одним із головних гасел.

Колекціонер Дейвід Нахмад біля картино Моне
Дейвід Нахмад біля картин Моне / Фото: thecanvas.online

Нахмади завжди підходили до мистецтва із глибоким розумінням. “Я тільки подивлюся на мистецтво на стінах чийогось дому, і відразу можу сказати, наскільки ця людина розумна“, – каже Дейвід. Їхній підхід поєднує академічну пристрасть до мистецтва з унікальними бізнес-інстинктами. У цьому сенсі Дейвід часто згадує свого старшого брата Джозефа, який, за його словами, мав дар бачити красу навіть у тому, що здавалося неочевидним.

Дейвід відомий ще й тим, що міг продавати одну й ту ж роботу багаторазово, а потім викуповувати її назад на аукціонах, часом до п’яти разів. Така стратегія демонструє його унікальний інстинкт до ринку та глибоке розуміння, коли варто розставатися з твором, а коли повертати його до колекції, щоб підтримати його ринкову вартість. Таке відбувалося з однією з робіт Фернана Леже. Він називає такі угоди частиною своєї бізнес-моделі, яка поєднує комерцію з любов’ю до мистецтва: “Я не просто торгую мистецтвом – я слідкую за його рухом і історією володіння.”

Сьогодні їхня колекція це приблизно 4 500 творів мистецтва, які зберігаються у величезному сховищі (фріпорті) біля аеропорту Женеви. Вона включає близько 300 робіт Пікассо, а також роботи Моне, Матісса, Міро, Модільяні та багатьох інших авторів. За оцінками, вартість колекції становить від 3-х до 4-х мільярдів доларів. Дейвід любить повторювати, що справжній колекціонер не просто купує роботи якогось художника, а розширює культурний горизонт людства.

Що стосується географії, кожен з братів розвинув свій власний форпост у світі мистецтва. Дейвід живе в Монако і Нью-Йорку, де він вважається одним із найбільших артдилерів. Езра працює в Лондоні, підтримуючи зв’язки з британським артринком. Родина також володіє галереєю Helly Nahmad Gallery у Нью-Йорку та Лондоні, яка є важливим гравцем у просуванні сучасного мистецтва. Діти братів також активно продовжують діяльність батьків, хоча необходиться й без гучних скандалів.

Отже, “ефект Нахмад” – це бізнес стратегія купувати роботи найвищої якості та зберігати їх протягом десятиліть, таким чином створюючи дефіцит на ринку і підвищуючи їхню вартість. Цей підхід, який багато хто намагався копіювати, став фірмовим стилем родини​.

Раніше Marbeks писав також про родину Муграбі, яка володіє найбільшою колекцією робіт Енді Воргола і є однією з найвпливовіших на артринку.