Під час розпродажу майна бостонського архітектора Жан-Поля Карліана, що проходив у 2016 році, малюнок тушшю Мадонни з немовлям з чіткою монограмою «AD» було оцінено лише у $30. Покупцеві, який висловив бажання його придбати, дочки Жан-Поля Карліана сказали жартівливо: «То ви Дюрера хочете купити?». Через п’ять років колишнім та нинішнім власникам роботи стало не до жартів: тепер йдеться про виявлення невідомого раніше справжнього малюнка Альбрехта Дюрера, ціна якого може досягати $50 млн. Про це повідомляє Artinvestment з посиланням на The Art Newspaper.
Залишається загадкою, чому дочки Жан-Поля Карліана не знали, що це справжня робота. Малюнок «Мадонна та немовля з квіткою на трав’янистому березі» вони вважали пізньою копією ХХ століття з якогось малюнка чи гравюри Дюрера. Тим часом предки Карліана на початку ХХ століття тримали у Парижі відому антикварну галерею Maison Carlhian. Малюнок був куплений власниками галереї у 1919 році, саме на рік народження Жан-Поля. Відучившись у паризькій Школі образотворчих мистецтв, Жан-Поль Карліан переїхав до США, де став відомим архітектором, який спроектував у тому числі кілька музейних будівель. Малюнок, що дістався йому у спадок, в сім’ї вважали репродукцією.
У 2019 році лондонський галерист Кліффорд Шорер, будучи в Бостоні, натрапив на слід передбачуваної роботи Дюрера. Він зв’язався з тим щасливчиком, який купив малюнок всього за $30, і запропонував йому провести додаткові дослідження. Реставратор графіки Джейн МакОсланд знайшла на малюнку водяний знак у формі тризубця — такий самий, як і на 200 інших роботах Дюрера. Потім було підтверджено, що монограма AD була виконана тією ж тушшю, що і сам малюнок.
«Це був неймовірний момент, коли я побачив Дюрера. Або це була найбільша підробка, яку я коли-небудь бачив або шедевр», — поділився враженнями Кліффорд Шорер.
Після цього роботу показали куратору музею Альбертіна у Відні та спеціалісту з Дюрера Крістофу Мецгеру, а також колишньому куратору відділу графіки Британського музею Джулії Бартрум. Обидва фахівці зійшлися на думці, що стилістичний малюнок відповідає манері Альбрехта Дюрера. Мецгер назвав його справжнім. Роботу експерти датували приблизно 1503 роком. Швидше за все, це підготовчий ескіз до акварелі «Мадонна з багатьма тваринами» (близько 1506 року, Галерея Альбертіна). Імовірно, малюнок в 1588 входив до колекції імператора Священної Римської імперії Рудольфа II, а в XIX столітті потрапив до збірки французького лорда Юбера де Пурталі.
Після всіх цих відкриттів, дилер Шорер взяв роботу у власника на реалізацію. Малюнок «Мадонна та немовля з квіткою на трав’янистому березі» продаватиметься через його галерею з естімейтом у районі $50 млн.
Можливою установою, яка має ресурси та інтерес для покупки роботи, міг би стати Музей Дж. Пола Гетті в Лос-Анджелесі (який 11 листопада на Christie’s заплатив $53 млн за картину Гюстава Кайботта «Молодий чоловік біля вікна») 1876 р). Дюрер також добре вписався б у колекцію нью-йоркського Метрополітен-музею, але збирання коштів виявилося б величезною проблемою. Європейські музеї навряд чи зможуть його розглядати за такою ціною. Але, швидше за все, Дюрер дістанеться дуже багатому колекціонеру, який глибоко цікавиться малюнками старих майстрів.
Альбрехт Дюрер (1471-1528) — німецький художник доби Відродження, математик і теоретик мистецтва. Створював вівтарні картини, портрети, гравюри, екслібриси.