Музей Орсе змушений розстатися з єдиною картиною Густава Клімта зі своєї колекції

Музей Орсе змушений розстатися з єдиною картиною Густава Клімта зі своєї колекції
Міністр культури Франції Розелін Бачело поруч з картиною Густава Клімта «Троянди під деревами» 1905 / Фото: VIA AP

Франція поверне єдину картину Густава Клімта зі своєї національної колекції спадкоємцям Нори Стясни. Ця жінка єврейського походження змушена була продати полотно, коли нацисти анексували її рідну Австрію.

Міністр культури Франції Розлін Башло сказала, що з цим шедевром країні розлучитися складно, але необхідно. «Це завершення акту правосуддя», – заявила вона на прес-конференції в Парижі. Про це пише Artchive з посиланням на The New York Times.

Мова йде про пейзаж «Троянди під деревами» 1905 року, який в даний час знаходяться в Музеї Орсе. Цей твір не входив в спеціальний список награбованих творів мистецтва, повернутих з Німеччини до Франції після закінчення Другої світової війни. Картина Клімта була куплена в 1980 році і за законом вважається «невід’ємною» власністю держави. Це означає, що для її повернення колишнім власникам парламент повинен буде прийняти спеціальний закон.

Нора Стясни народилася в 1898 році у Відні. Картину їй передав її дядько Віктор Цукеркандль – багатий сталеливарний магнат і колекціонер творів мистецтва. «Троянди під деревами» він купив в 1911 році. Але після того, як нацисти анексували Австрію, Стясни була змушена продати пейзаж в 1938 році «майже за безцінь», щоб вижити. Жінку депортували до Польщі в 1942 році, де вона в тому ж році загинула в таборі смерті «Белжец» разом з чоловіком і сином.


Картину в 1938 році купив чоловік, який називав себе другом сім’ї, але на ділі симпатизував нацистам. За словами Розлін Башло, він «спровокував продаж» і зберігав полотно у себе до самої смерті в 1960 році. Двадцять років по тому французька держава купила «Троянди під деревами» в художній галереї. Тоді чиновники готувалися до відкриття Музею Орсе і створювали державну колекцію сучасного мистецтва.

На прес-конференції офіційні особи запевнили, що перед покупкою Франція цікавилася походженням картини, але не знайшла доказів того, що вона була продана під примусом. Лише в останні роки французькі та австрійські історики змогли простежити повний шлях пейзажу. Це було досить важко через те, що більшість доказів були знищені, а сімейні спогади – розмиті.

У 2019 Франція вирішила відповісти на багаторічну критику за недостатню активність в сфері реституції. Нова експертна група отримала ширший мандат на пошук і повернення творів мистецтва, які були розграбовані або продані під примусом під час нацистської окупації.

У 2017 році Австрія повернула спадкоємцям Стясни схожу картину Клімта «Яблуня II». Однак пізніше австрійська влада прийшла до висновку, що ця реституція була помилковою. В кінцевому підсумку експерти визначили, що нащадкам жінки слід передати «Троянди під деревами», а не «Яблуню II».

Читайте: Вкрадена картина Густава Клімта вартістю в € 60 млн повертається знову до італійського музею