На тлі серії осінній аукціонів Christie’s, Sotheby’s і Phillips, що проходить зараз у Нью-Йорку, із загальною оцінкою лотів $1,4–1,9 млрд, (станом на 16 листопада було реалізовано робіт на понад $1,5 млрд), портал The Wall Street Journal опублікував статтю про один із найгарячіших світових ринків — ринок мистецтва. На думку автора статті Келлі Кроу, інвестиції в мистецтво останнім часом досягли небувалих оборотів і зростатимуть, оскільки до цього є низка важливих передумов.
По-перше, кількість багатих людей у світі зростає, незважаючи на пандемію. Згідно з нещодавнім звітом The Global Wealth Report банку Credit Suisse, за 2020 рік у світі стало на 5,2 млн більше доларових мільйонерів. Їхня загальна кількість перевищила 56 млн осіб. На думку арт-консультанта і колишнього виконавчого директора Christie’s Дуга Вудхема, ті, хто благополучно пережив або навіть заробив у пандемійну кризу, тепер шукають активи для вкладення вільних коштів, що їх утворилися, і їх вибір падає на мистецтво.
Особливо це останнє твердження стосується американських мільйонерів та мільярдерів. За словами відомого експерта арт-ринку Джоша Баєра, який нещодавно запустив власну базу даних аукціонних покупців, найважливішим каталізатором інвестицій у мистецтво зараз є податкова політика поточного американського президента Байдена, який хоче підвищити податки тим американцям, чиї капітали, за оцінками, перевищують $10 млн страх змін підштовхує багатих людей до вкладення коштів у такі традиційні категорії, як мистецтво.
Згідно з недавнім дослідженням Bloomberg, стає поширеною, наприклад, навіть така незвичайна практика, як дарування музеям частини прав власності на витвір мистецтва в обмін на податкові пільги. Подібне спільне володіння має на увазі почергове експонування роботи в музеї та в будинку колекціонера. Якщо власник живе на два будинки, він навіть може не помітити тимчасової відсутності своєї улюбленої картини на стінах, а податків при цьому заплатить менше.
Зростаючим інтересом супербагатих до вкладень у мистецтво поспішають скористатися аукціонні будинки та галереї. Особливо вони зацікавлені у залученні молодих колекціонерів до 40 років. У цьому їм допомагають усі можливі сучасні технології. Згідно з останнім звітом Deloitte Private Art & Finance, онлайн-продаж трьох провідних аукціонних будинків у 2020 році перещивив позначку $1 млрд. Залишається лише стежити за розвитком подій: аукціони найближчих днів покажуть, яке саме мистецтво готові купувати сучасні інвестори і скільки за нього готові платити.
Судячи вже з тих продажів, які почалися з 9 листопада на трьох аукціонах, можна стверджувати, що колекціонери готові віддавати космічні суми за твори мистецтва, розглядаючи їх як надійний й стабільно зростаючий актив.